خدمات تلفن همراه
دسته بندی موضوعی احکام شرعی - بانک
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-استقراض از بانك
راه استقراض از بانکهائی که بدون ربا قرض نمی دهند
2893 - کسانی که می خواهند از بانکها یا غیر آنها قرض بگیرند، و دهنده بدون رباقرض نمی دهد، جایز است اصل قرض را قبول کنند، و شرط را در واقع و به طور جدقبول نکنند. و در این صورت اگر اظهار قبول کنند بدون جد و قصد حقیقی ، این قرارصوری حرام نیست . بنابر این اصل قرض صحیح است و شرط باطل ، و مرتکب حرام هم نشده اند.
2-بانك ربوى
حرمت مقداری که بانکها برای حق تاخیر بدهکاری می گیرند
2844 - اگر برای تأخیر بدهکاری ، طلبکار چه بانکها یا غیر آنها چیزی از بدهکاربگیرد حرام است ، اگر چه بدهکار راضی به آن شود.
3-بانكهاى رهنى
جواز فروش رهن از طرف بانک بعد از سر رسید بدهی و عدم پرداخت آن
2861 - بانکهای رهنی و غیر آنها اگر قرض بدهند با قرار نفع ، و چیزی رارهن بگیرند که در سر موعد اگر بدهکار بدهی خود را نپرداخت بفروشند، و مال خود رابردارند، این قرض با قرار نفع حرام است و قرار نفع باطل است ، ولی اصل قرض ورهن و وکالت در فروش صحیح است ، و جایز است برای بانک آن را بفروشد. و اگرکسی آن را بخرد، مالک می شود. و اگر قرار نفع نباشد و حق الزحمه بگیرد، و درمقابل قرض رهن بگیرد، مانع ندارد، و با مقررات شرعیه فروش رهن و خرید آن مانع ندارد.
حرمت قرض دادن بانکهای رهنی و غیر آن که با قرار نفع قرض می دهند
2861 - بانکهای رهنی و غیر آنها اگر قرض بدهند با قرار نفع ، و چیزی رارهن بگیرند که در سر موعد اگر بدهکار بدهی خود را نپرداخت بفروشند، و مال خود رابردارند، این قرض با قرار نفع حرام است و قرار نفع باطل است ، ولی اصل قرض ورهن و وکالت در فروش صحیح است ، و جایز است برای بانک آن را بفروشد. و اگرکسی آن را بخرد، مالک می شود. و اگر قرار نفع نباشد و حق الزحمه بگیرد، و درمقابل قرض رهن بگیرد، مانع ندارد، و با مقررات شرعیه فروش رهن و خرید آن مانع ندارد.
4-بهره بانك
حرمت قرارداد بهره برای سپرده های بانکی
2854 - سپرده های در بانک اگر به عنوان قرض باشد و نفعی در آن قرار نشود،اشکال ندارد، و جایز است از برای بانکها که در آن تصرف کنند. و اگر نفع ، قرارداد شود، قرارداد نفع حرام و باطل است . ولی اصل قرض صحیح است ، و بانکهامی توانند در آنچه می گیرند تصرف کنند.
حرمت سود دادن بانکها به قرضهائی که از مردم می گیرند
2855 - فرقی نیست در قرار نفع که موجب رباست ، بین آن که صریحا قرارداد شود،یا بنای طرفین در حال قرض به گرفتن نفع باشد. پس اگر قانون بانک آن باشد که به قرضهایی که می گیرد سود بدهد، و قرض مبنی بر این قانون باشد، حرام است .
حکم پولی که بانک به قرض دهنده بدون قرار قبلی بدهد
2856 - اگر در موردی قرض ، بدون قرار نفع باشد نه به طور صراحت و نه به غیرآن ، قرض صحیح است . و اگر چیزی بدون قرار، به قرض دهنده بدهند، حلال است .
5-جايزه بانكها
حکم جوایزی که بانکها یا غیر آنها برای تشویق قرض دهنده یا خریدار می دهند
2858 - جایزه هایی که بانکها یا غیر آنها برای تشویق قرض دهنده می دهند، یامؤسسات دیگر برای تشویق خریدار و مشتری می دهند با قرعه کشی ، حلال است . و چیزهایی که فروشنده ها در جوف جنسهای خود می گذارند برای جلب مشتری و زیاد شدن خریدار،مثل سکه طلا در قوطی روغن ، حلال است و اشکال ندارد.
6-حق الزحمه بانك
حلال بودن حق الزحمه بانک برای حواله های بانکی و نقل و انتقالات پول
2860 - اگر بانک یا مؤسسه دیگر پولی به شخص بدهد و حواله کند که این شخص پول را در محل دیگر به شعبه بانک یا طرف خود بپردازد، پس اگر مقداری به عنوان حق زحمت بگیرد، اشکال ندارد. و همین طور اگر به عنوان فروش اسکناس به زیادترباشد، مانع ندارد. و اگر قرض بدهد و قرار نفع بگذارد، حرام است ، اگر چه قرارنفع ، صریح نباشد و قرض مبنی بر آن باشد، ولی اصل قرض صحیح است .
7-حواله هاى بانكى
حکم حواله های بانکی یا تجاری
2859 - حواله های بانکی یا تجاری که به آنها صرف برات گفته می شود، مانع ندارد. پس اگر بانک یا تاجر پولی از کسی در محلی بگیرد و حواله بدهد که ازبانک یا طرفش در محل دیگری این شخص آن پول را بگیرد و در مقابل این حواله ازدهنده چیزی بگیرد، مانع ندارد و حلال است . مثلا اگر هزار تومان در تهران به بانک بدهد و بانک حواله بدهد که شعبه اصفهان هزار تومان را به این شخص بپردازد و درمقابل این حواله ، بانک تهران ده تومان بگیرد، اشکال ندارد. و اگر هزار تومان بگیرد و حواله بدهد نهصد و پنجاه تومان از محل دیگر بگیرد، اشکال ندارد، چه آن پول را که بانک می گیرد به عنوان قرض بگیرد یا عنوان دیگر. و در فرض مذکور اگرزیادی را به عنوان حق العمل بگیرد، اشکال ندارد.
8-سپرده هاى بانكى
حرمت قرارداد بهره برای سپرده های بانکی
2854 - سپرده های در بانک اگر به عنوان قرض باشد و نفعی در آن قرار نشود،اشکال ندارد، و جایز است از برای بانکها که در آن تصرف کنند. و اگر نفع ، قرارداد شود، قرارداد نفع حرام و باطل است . ولی اصل قرض صحیح است ، و بانکهامی توانند در آنچه می گیرند تصرف کنند.
حکم تصرف بانکها در پولهائی که به عنوان ودیعه و امانت سپرده شده است
2857 - سپرده های در بانک که به عنوان ودیعه و امانت است ، اگر مالک اذن ندهدکه بانک در آنها تصرف کند، جایز نیست تصرف . و اگر تصرف کند، ضامن است . واگر اذن بدهد یا راضی باشد، جایز است . و اگر بانک چیزی بدهد یا بگیرد به رضایت ، حلال است ، مگر رضای به تصرف برگردد حقیقتا به قرض ، یعنی تملک به ضمان .در این صورت اگر چیزی با قرار بدهد، حرام است . و ودیعه بانکی ظاهرا از این قبیل است ، اگر چه به اسم ودیعه باشد.
حکم جوایزی که بانکها یا غیر آنها برای تشویق قرض دهنده یا خریدار می دهند
2858 - جایزه هایی که بانکها یا غیر آنها برای تشویق قرض دهنده می دهند، یامؤسسات دیگر برای تشویق خریدار و مشتری می دهند با قرعه کشی ، حلال است . و چیزهایی که فروشنده ها در جوف جنسهای خود می گذارند برای جلب مشتری و زیاد شدن خریدار،مثل سکه طلا در قوطی روغن ، حلال است و اشکال ندارد.
حکم پولی که به بانک می دهند تا بانک ربا بدهد
2894 - اگر پولی به بانک یا غیر آن بدهند و بانک به آنها ربا بدهد، جایزنیست بگیرند، اگر چه قرار هم نگذاشته باشند. ولی اگر قرض گیرنده مجانا چیزی بدهد حرام نیست ، و جایز است گرفتن آن .
9-معاملات بانكى
حلال بودن آنچه اشخاص به عنوان معامله قرض یا غیر قرض از بانکها می گیرند گرچه پولهای حرامی در بانک وجود دارد
2853 - آنچه اشخاص از بانکها می گیرند به عنوان معامله قرض یا غیر قرض ،در صورتی که معامله به وجه شرعی انجام بگیرد، حلال است و مانع ندارد، اگر چه بداند در بانکها پولهای حرامی است و احتمال بدهد پولی را که گرفته از حرام است .ولی اگر بداند پولی را که گرفته است حرام است ، یا بعض از آن حرام است ، تصرف در آن جایز نیست ، و باید با اذن فقیه معامله مجهول المالک با آن بکند، اگرمالک آن را نتواند پیدا کند. و در این مسأله فرقی میان بانکهای خارجی و داخلی ، ودولتی و غیر دولتی نیست .
حکم تصرف بانکها در پولهائی که به عنوان ودیعه و امانت سپرده شده است
2857 - سپرده های در بانک که به عنوان ودیعه و امانت است ، اگر مالک اذن ندهدکه بانک در آنها تصرف کند، جایز نیست تصرف . و اگر تصرف کند، ضامن است . واگر اذن بدهد یا راضی باشد، جایز است . و اگر بانک چیزی بدهد یا بگیرد به رضایت ، حلال است ، مگر رضای به تصرف برگردد حقیقتا به قرض ، یعنی تملک به ضمان .در این صورت اگر چیزی با قرار بدهد، حرام است . و ودیعه بانکی ظاهرا از این قبیل است ، اگر چه به اسم ودیعه باشد.
مراثی (نوحه) توسط حاج سید رضا نریمانی بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت راسخون با عنوان سید رضا نریمانی - شب دوم فاطمیه دوم (اسفند 94) - دائم تو مسیر مزار شهدا موندن (شور)
سخنرانی توسط حجت الاسلام والمسلمین حجت الاسلام سید احمد دارستانی درباره دین از سایت راسخون با عنوان چگونگی حفظ پاکی نفس
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج مهدی سماواتی درباره زیارت امین الله از سایت عقیق با عنوان زیارت امین الله
تلاوت توسط استاد محمد محمود طبلاوی درباره 42 - شوری از سایت الکعبه با عنوان الشورى 5-27
مناجات توسط حاج عبدالرضا هلالی از سایت عقیق با عنوان بین هر مناجاتی
اذان از سایت تبیان با عنوان گلبانگ اذان استاد محمود رمضان
مدایح (به شادی ) توسط کربلایی جواد مقدم بمناسبت رجب المرجب درباره حضرت رسول صلی الله علیه و اله از سایت راسخون با عنوان کربلایی جواد مقدم - سال 1395 - عید مبعث - سینه زدن عبادته (شور)
ندبه انتظار توسط حاج محمد رضا بذری بمناسبت رجب المرجب درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت راسخون با عنوان حاج محمد رضا بذری - شب شهادت امام هادی علیه السلام 96 - چه فایده وقتی نیسیتی تموم عالم هم باشن کنارم (مناجات با امام زمان (عج) و روضه امام حسین (ع) و روضه امام هادی (ع))
ترتیل توسط استاد خالد القحطانی درباره 18 - کهف از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره کهف - حفص از عاصم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 6 - انعام از سایت راسخون با عنوان سوره ی انعام آیات 38 تا 39
کلیپ سخنان توسط آیت الله العظمی بهجت درباره دین از سایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت ره با عنوان دعا برای نجات همه مسلمانان از بلاها
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره المؤمنون
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 169,638,774