احکام شرعی - احکام نماز/ - اذان و اقامه/ - ترجمه اذان و اقامه - تطابق با فتوای آیت الله العظمی مکارم

919 - "اشهد ان علیا ولی الله " جزو اذان و اقامه نیست ، ولی خوب است بعداز "اشهد ان محمدا رسول الله " به قصد ( تبرك گفته شود.) قربت گفته شود.

920 - بین جمله های اذان و اقامه باید خیلی فاصله نشود. و اگر بین آنها بیشتر ازمعمول فاصله بیندازد، باید دوباره آن را از سر بگیرد. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

921 - ( اذان گفتن به صورت غنا يعني آهنگي كه مناسب مجالس لهو و لعب است ،حرام و باطل است .) اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بیندازد، چنانچه غنا شود یعنی به طور آوازه خوانی که در مجالس لهو و بازیگری معمول است اذان و اقامه را بگویدحرام است ، و اگر غنا نشود مکروه می باشد.

922 - در پنج نماز اذان ساقط می شود ( و بنابر احتياط واجب بايد آن را ترك كرد:...): اول : نماز عصر روز جمعه . ( در صورتي كه با نماز جمعه با هم خوانده شود...) دوم :نماز عصر روز عرفه که روز نهم ذی حجه است . ( در صورتي كه با نماز ظهر جمع شود...) سوم : نماز عشای شب عید قربان برای کسی که در مشعر الحرام باشد. ( و آن را با مغرب همراه مي خواند...) چهارم : نماز عصر و عشای زن مستحاضه . ( كه بايد آن را بلافاصله بعد از نماز ظهر يا مغرب بخواند...) پنجم :نماز عصر و عشای کسی که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند. ( به طور كلي هر نمازي كه با نماز قبل همراه خوانده شود، اذان آن ساقطمي شود و فاصله شدن نافله و تعقيب كافي نيست .) و دراین پنج نماز در صورتی اذان ساقط می شود که با نماز قبلی فاصله نشود، یا فاصله کمی بین آنها باشد، ولی فاصله شدن نافله و تعقیب ضرر ندارد.

923 - اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند، کسی که با آن جماعت نمازمی خواند، ( بنابر احتياط واجب ...) نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید.

924 - اگر برای خواندن نماز جماعت به مسجد رود و ببیند جماعت تمام شده ،تا وقتی که صفها به هم نخورده و جمعیت متفرق نشده ( احتياط آن است كه براي نماز خود اذان و اقامه نگويد...) نمی تواند برای نماز خوداذان و اقامه بگوید، در صورتی که برای جماعت اذان و اقامه گفته شده باشد.

925 - در جایی که عده ای مشغول نماز جماعتند یا نماز آنان تازه تمام شده وصفها به هم نخورده است ، اگر انسان بخواهد فرادی یا با جماعت دیگری که بر پامی شود نماز بخواند، ( با شش شرط...) با سه شرط اذان و اقامه از او ساقط می شود: اول : آنکه برای آن نماز اذان و اقامه گفته باشند. دوم : آنکه نماز جماعت باطل نباشد. سوم :َنکه نماز او و نماز جماعت در یک مکان باشد. پس اگر نماز جماعت داخل مسجدباشد و او بخواهد در بام مسجد نماز بخواند، مستحب است اذان و اقامه بگوید. ( چهارم : نماز جماعت در مسجد باشد و اگر در مسجد نباشد ساقط شدن اذان واقامه معلوم نيست . پنجم : آنكه نماز او و نماز جماعت هر دو ادا باشد. ششم : آنكه وقت نماز او و نماز جماعت مشترك باشد. مثلا هر دو نماز ظهر يا هر دو نماز عصربخوانند، يا نمازي كه به جماعت خوانده مي شود نماز ظهر باشد و او نماز عصربخواند، يا او نماز ظهر بخواند و نماز جماعت نماز عصر باشد.)

926 - اگر در شرط دوم از شرطهایی که در مسأله پیش گفته شده شک کند یعنی شک کند که نماز جماعت صحیح بوده یا نه ، اذان و اقامه از او ساقط است . ولی اگردر یکی از دو شرط دیگر شک کند، مستحب است اذان و اقامه بگوید. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

927 - کسی که ( اذان ديگري ...) اذان و اقامه دیگری را می شنود، مستحب است هر قسمتی را که می شنود بگوید. ( و بازگو كردن اقامه نيز به اميد ثواب مستحب است .) ولی در حکایت اقامه که از دیگری بشنود از "حی علی الصلاة" تا "حی علی خیر العمل " را به امید ثواب بگوید.

928 - کسی که اذان و اقامه دیگری را شنیده ، چه با او گفته باشد یا نه ، درصورتی که بین آن اذان و اقامه و نمازی که می خواهد بخواند زیاد فاصله نشده باشد،می تواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

929 - اگر مرد اذان زن را با قصد لذت بشنود، اذان از او ساقط نمی شود. ( پايان مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي .) بلکه اگر قصد لذت هم نداشته باشد، ساقط شدن اذان اشکال دارد.

930 - اذان و اقامه نماز جماعت را باید مرد بگوید، ولی در جماعت زنان اگر زن اذان و اقامه بگوید، کافی است .

931 - اقامه باید بعد از اذان گفته شود. و اگر قبل از اذان بگویند، صحیح نیست . ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

932 - اگر کلمات اذان و اقامه را بدون ترتیب بگوید، مثلا "حی علی الفلاح " راپیش از "حی علی الصلاة" بگوید، باید از جایی که ترتیب به هم خورده دوباره بگوید.

933 - باید بین اذان و اقامه فاصله ندهد. و اگر بین آنها به قدری فاصله دهدکه اذانی را که گفته اذان این اقامه حساب نشود، ( دوباره بگويد...) مستحب است دوباره اذان و اقامه را بگوید. و نیز اگر بین اذان و اقامه و نماز به قدری فاصله دهد که اذان و اقامه آن نماز حساب نشود، ( اعاده نمايد.) مستحب است دوباره برای آن نماز اذان و اقامه بگوید.

934 - اذان و اقامه باید به عربی صحیح گفته شود. پس اگر به عربی غلط بگوید یابه جای حرفی حرف دیگر بگوید، یا مثلا ترجمه آنها را به فارسی بگوید، صحیح نیست .

935 - اذان و اقامه باید بعد از داخل شدن وقت نماز گفته شود. ( و اگر بگويد باطل است .) و اگر عمدایا از روی فراموشی پیش از وقت بگوید، باطل است .

936 - اگر پیش از گفتن اقامه شک کند که اذان گفته یا نه ، باید اذان را بگوید.ولی اگر مشغول اقامه شود و شک کند که اذان گفته یا نه ، گفتن اذان لازم نیست .

937 - ( اگر در جمله هاي اذان و اقامه شك كند، احتياط آن است كه برگردد و بجاآورد.) اگر در بین اذان یا اقامه پیش از آنکه قسمتی را بگوید شک کند که قسمت پیش از آن را گفته یا نه ، باید قسمتی را که در گفتن آن شک کرده بگوید.ولی اگر در حال گفتن قسمتی از اذان یا اقامه شک کند که آنچه پیش از آن است گفته یا نه ، گفتن آن لازم نیست .

938 - مستحب است انسان در موقع گفتن اذان رو به قبله بایستد ( و با وضو باشد و صدا را...) و با وضو یاغسل باشد و دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نماید و بکشد و بین جمله های اذان کمی فاصله دهد و بین آنها حرف نزند.

939 - ( شايسته است بدن انسان ...) مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد، و آن را ازاذان آهسته تر بگوید، ( و فاصله جمله ها را كمتر كند.) و جمله های آن را به هم نچسباند. ولی به اندازه ای که بین جمله های اذان فاصله می دهد، بین جمله های اقامه فاصله ندهد.

940 - ( شايسته است ...) مستحب است بین اذان و اقامه یک قدم بردارد یا قدری بنشیند یا سجده ( يا دعا نمايد يا دو ركعت نماز بجا آورد.) کند یا ذکر بگوید یا دعا بخواند یا قدری ساکت باشد یا حرفی بزند یادو رکعت نماز بخواند. ولی حرف زدن بین اذان و اقامه نماز صبح مستحب نیست ، ولی نماز خواندن بین اذان و اقامه نماز مغرب را به امید ثواب بیاورد.

941 - ( بهتر است ...) مستحب است کسی را که برای گفتن اذان معین می کنند، عادل و وقت شناس و صدایش ( مناسب و بلند...) بلند باشد و اذان را در جای بلند بگوید.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 174,104,638