خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام نماز/ - لباس نمازگزار/ - مواردی که لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد - تطابق با فتوای آیت الله العظمی بهجت

848 - در سه صورت که تفصیل آنها بعدا گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزارنجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی که دربدن او است ، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم ( كه تقريبا به اندازه بند سر انگشت سبابه - شهادت - مي شود...) که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود، به خون آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. ( و نيز در يك صورت اگر لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحيح است .و آن صورت آن است كه لباسهاي كوچك او مانند جوراب و عرقچين نجس باشد. واحكام اين چهار صورت ...) و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم : آنکه لباس زنی که پرستار بچه است ،نجس شده باشد. و احکام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.

849 - اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت یا دمل باشد، چنانچه طوری است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم ( سخت است ، تا وقتي ...)یا برای خصوص او سخت است ، تا وقتی که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است ،می تواند با آن خون نماز بخواند. ( و اگر طوري است كه براي مردم آب كشيدن آن سخت نيست ، ولي براي شخص او سخت و مشكل است ، صحت نماز با اين لباس يا بدن خالي از وجه نيست . و همچنين است ...) و همچنین است اگر چرکی که با خون بیرون آمده یا دوایی که روی زخم گذاشته اند و نجس شده ، در بدن یا لباس او باشد.

850 - اگر خون بریدگی و زخمی که به زودی خوب می شود و شستن آن آسان است ، دربدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است .

851 - اگر جایی از بدن یا لباس که با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود،جایز نیست با آن نماز بخواند. ولی اگر مقداری از بدن یا لباس که معمولا به رطوبت زخم آلوده می شود، به رطوبت آن نجس شود، نماز خواندن با آن مانعی ندارد.

852 - اگر از توی دهان و بینی و مانند اینهاست ( و همچنين از بواسير كه دانه هاي آن بيرون نباشد خوني به بدن يا لباس برسد بنابر اظهر نمي تواند با آن نماز بخواند مگر اين كه عرفا مضطر و مجبور باشدبا همين بدن يا لباس نماز بخواند يا براي شخص او آب كشيدن و يا تعويض آنهامشكل و سخت باشد و اما خون بواسيري كه دانه هاي آن بيرون است و يا اينكه درداخل بوده ولي مثل بواسيري كه در بيرون است بدن يا لباسش را نجس مي كند، بدون اشكال نماز خواندن با آن جايز است .) خونی به بدن یا لباس برسد احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند ولی با خون بواسیرمیشود نماز خواند اگر چه دانه هایش در داخل باشد.

853 - کسی که بدنش زخم است اگر در بدن یا لباس خود خونی ببیند و ندانداز زخم است یا خون دیگر با آن نماز خواندن مانعی ندارد.

854 - اگر چند زخم در بدن باشد ( چنانچه مي شود آنها را موقع آب كشيدن جداي از يكديگر تطهير كرد و براي آن شخص مشكل نباشد، هر كدام يك زخم حساب شده ، اگر چه زخمها نزديك به هم باشد.و هر كدام كه خوب شد، بايد بدن يا لباس را از خون آن ، آب كشيد.) و به طوری نزدیک هم باشند که یک زخم حساب شود، تا وقتی همه خوب نشده اند، نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد. ولی اگر به قدری از هم دور باشند که هر کدام یک زخم حساب شود، هر کدام که خوب شد، بایدبرای نماز بدن و لباس را از خون آن ، آب بکشد.

855 - اگر سر سوزنی ( خون سگ يا خوك يا كافر يا مردار (يا حيوان حرام گوشت بنابر احوط) دربدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتياط خون حيض و نفاس و استحاضه نيز چنين است . ولي خونهاي ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت ، اگر چه در چند جاي بدن و لباس باشد، در صورتي كه روي هم كمتر از درهم باشد، نماز خواندن با آن اشكال ندارد.) خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.

856 - ( بايد مجموع خوني كه در لباس است از مقدار يك درهم بيشتر نباشد.بنابر اين لباس آستردار باشد يا بي آستر، و خون به پشت لباس برسد يا نه ، فرقي نمي كند و بايد مجموع جاهايي كه خوني شده در نظر گرفت . اگر از يك درهم كمتر بودمانعي ندارد، و الا بايد آب كشيده يا تعويض شود.) خونی که به لباس بی آستر بریزد و به پشت آن برسد، یک خون حساب می شود. ولی اگر پشت آن ، جدا خونی شود، بنابر احتیاط واجب باید هر کدام را جداحساب نمود. پس اگر خونی که در پشت و روی لباس است ، روی هم کمتر ازدرهم باشد نماز با آن صحیح ، و اگر بیشتر باشد، نماز با آن نماز باطل است .

857 - ( حكم مسأله فوق در مسأله قبل بيان شده است .) اگر خون روی لباسی که آستر دارد بریزد و به آستر آن برسد، و یا به آستر بریزد و روی لباس خونی شود، باید هر کدام را جدا حساب نمود. پس اگرخون روی لباس و آستر کمتر از درهم باشد، نماز با آن صحیح ، و اگر بیشتر باشد،نماز با آن باطل است .

858 - اگر خون بدن یا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتی به آن برسد، ( كه اطراف را آلوده كند، در صورتي كه خون و رطوبتي كه به آن رسيده ، به اندازه درهم نباشد، بنابر اظهر نماز صحيح است .) درصورتی که خون و رطوبتی که به آن رسیده ، به اندازه درهم یا بیشتر شود و اطراف را آلوده کند، نماز با آن باطل است . بلکه اگر رطوبت و خون به اندازه درهم نشودو اطراف را هم آلوده نکند، نمازخواندن با آن اشکال دارد. ولی اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بین برود، نماز صحیح است .

859 - اگر بدن یا لباس خونی نشود ولی به واسطه رسیدن به خون نجس شود، ( اگر مقداري كه نجس شده كمتر از درهم باشد، بنابر اظهر مي شود با آن ،نماز خواند.) اگرچه مقداری که نجس شده کمتر از درهم باشد، نمی شود با آن ، نماز خواند.

860 - اگر خونی که در بدن یا لباس است ، کمتر از درهم باشد و نجاست دیگری به آن برسد، مثلا یک قطره بول روی آن بریزد، ( در صورتي كه به بدن يا لباس برسد، نماز خواندن با آن جايز نيست .) نماز خواندن با آن جایز نیست .

861 - اگر لباسهای کوچک نمازگزار مثل عرقچین و جوراب که نمی شود با آنها عورت را پوشانده نجس باشد، چنانچه از مردار و حیوان ( نجس العين درست ...) حرام گوشت درست نشده باشد، نماز با آنها صحیح است . ( و بنابر احتياط بايد از حيوان حرام گوشت غير از نجس العين نيز درست نشده باشد، و يا با رطوبت با آنها ملاقات نكرده باشد. و اگر با انگشتري ...) و نیز اگر با انگشتری نجس نماز بخواند، اشکال ندارد.

862 - ( چيز نجس مانند دستمال و كليد و چاقوي نجس ، جايز است همراه نمازگزارباشد و اگر لباسي كه ساتر عورت نيست همراه او باشد ولي آن را نپوشيده و نجس است ، نماز با آن اشكال ندارد. و اگر ساتر عورت باشد، احوط اجتناب از آن است .) احتیاط آن است که چیز نجسی که با آن می شود عورت را پوشاند، همراه نمازگزار نباشد. ولی کسی که این مسأله را نمی دانسته و مثلا مدتی با این طور نمازخوانده ، لازم نیست آن نمازها را قضا کند.

863 - زنی که پرستار بچه است و بیشتر از یک لباس ندارد هرگاه شبانه روزی یک مرتبه لباس خود را آب بکشد اگرچه تا روز دیگر لباسش به بول بچه نجس شود می تواند با آن لباس نماز بخواند ولی احتیاط واجب آن است که لباس خود را در شبانه روز یک مرتبه برای اولین نمازی که لباسش پیش از آن نجس شده آب بکشد و نیز اگر بیشتر از یک لباس دارد ولی ناچار است که همه آنها رابپوشد چنانچه شبانه روزی یک مرتبه به دستوری که گفته شده همه آنها را آب بکشد کافی است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 91,262,673